تمرکز گرایی

تمرکز گرایی چیست؟ نظریه‌های پیاژه و نکات و حقایق

folderحافظه
commentsبدون دیدگاه

تمرکز گرایی یکی از مفاهیم کلیدی در روان‌شناسی و آموزش است که به نحوه تفکر و رفتار افراد در شرایط مختلف اشاره دارد. جان پیاژه، روان‌شناس معروف، نظریه‌هایی در مورد فرآیندهای شناختی و تأثیر آن‌ها بر یادگیری و توسعه شناختی ارائه کرده است.

تمرکز گرایی در نظریه پیاژه

پیاژه معتقد بود که کودکان در مراحل مختلف رشد شناختی، توانایی‌های متفاوتی در پردازش اطلاعات و درک مفاهیم دارند. تمرکز گرایی به معنای تأکید بر جزئیات خاص و نادیده گرفتن کل تصویر است. او این نظریه را در چهار مرحله رشد شناختی توصیف کرد:

  1. مرحله حسی-حرکتی: در این مرحله، کودکان اطلاعات را از طریق حواس و حرکات خود جذب می‌کنند و هنوز توانایی تفکر انتزاعی را ندارند.
  2. مرحله پیش‌عملی: در این مرحله، کودکان شروع به تفکر نمادین می‌کنند اما هنوز در تفکر منطقی محدود هستند.
  3. مرحله عمل منطقی: در این مرحله، تفکر منطقی توسعه می‌یابد و کودکان قادر به حل مسائل پیچیده‌تر می‌شوند.
  4. مرحله عمل انتزاعی: در این مرحله، توانایی تفکر انتزاعی کامل می‌شود و فرد قادر به تفکر در مورد مفاهیم پیچیده و نظریه‌ها می‌شود.

تمرکز گرایی یکی از مفاهیم کلیدی در روان‌شناسی و آموزش است که به نحوه تفکر و رفتار افراد در شرایط مختلف اشاره دارد.

تمرکز گرایی در نظریه پیاژه

پیاژه در چهار مرحله رشد شناختی توضیح می‌دهد که چگونه کودکان در فرآیند یادگیری به تمرکز گرایی می‌رسند:

  1. مرحله حسی-حرکتی
    • کاربرد: در این مرحله، کودکان از طریق حواس و حرکات خود اطلاعات را جذب می‌کنند.
    • آمار: حدود 60% از یادگیری در این مرحله از طریق تجارب حسی انجام می‌شود.
  2. مرحله پیش‌عملی
    • کاربرد: در این مرحله، کودکان شروع به تفکر نمادین می‌کنند.
    • حقایق جالب: 70% از کودکان در این مرحله قادر به حل مسائل ساده هستند.
  3. مرحله عمل منطقی
    • کاربرد: در این مرحله، تفکر منطقی توسعه می‌یابد.
    • آمار: 80% از کودکان در این مرحله می‌توانند مسائل پیچیده‌تری را حل کنند.
  4. مرحله عمل انتزاعی
    • کاربرد: توانایی تفکر انتزاعی کامل می‌شود.
    • حقایق جالب: 90% از بزرگسالان در این مرحله قادر به تفکر انتزاعی هستند.

فهم تمرکز گرایی در نظریه‌های پیاژه به ما کمک می‌کند تا روش‌های مؤثرتری برای آموزش و یادگیری طراحی کنیم که به توانایی‌های شناختی دانش‌آموزان توجه داشته باشد.

 

link
تمرکزروانشناسی
نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up